Adres: 05-504 Henryków Urocze, ul. Wschodnia 8 E-mail: lider3000@poczta.onet.pl Tel/kom: 502 895 882

Szukaj
Wprowadź słowa:
czwartek, 12 grudzień 2019
Start arrow Artykuły wstępne arrow Rok wydania 2007 - artykuły wstępne arrow LIDER 2/2007 - Artykuł wstępny
LIDER 2/2007 - Artykuł wstępny Drukuj E-mail

Drodzy czytelnicy

Ten numer Lidera poświęcamy w większości jednemu z najważniejszych problemów zdrowotnych jakim staje się współcześnie nadwaga i otyłość, które wynikają zarówno z niewłaściwego odżywiania się jak i niskiej aktywności fizycznej

Program "Trzymaj formę", stanowi część zadań związanych z wdrażaniem Krajowego Programu Zapobiegania Nadwadze, Otyłości i Chorobom Przewlekłym, w tym głównie : "edukacji dzieci, młodzieży szkolnej oraz ich rodziców w zakresie promowania zdrowego stylu życia, a szczególnie żywienia i aktywności fizycznej"(wyj. ze Stanowiska Rządu R.P. dot. tzw. Zielonej Księgi - "Promowanie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej : europejski wymiar zapobiegania nadwadze, otyłości i chorobom przewlekłym".)

Problematyce chorób cywilizacyjnych w tym nadwadze i otyłości poświęcaliśmy już wiele uwagi na łamach Lidera, przywiązujemy do tych kwestii wielka uwagę, jest więc zrozumiałe, że kiedy powstał, przy Ministerstwie Zdrowia - Głównej Inspekcji Sanitarnej Zespół ds. Opracowania i Wdrożenia "Krajowego Programu Zapobiegania Nadwadze, Otyłości i Chorobom Przewlekłym" - podejmujący ten problem Lider aktywnie włączył się do prac Zespołu i będzie systematycznie zajmował się tymi problemami na swych łamach. I dlatego ten numer Lidera poświęcamy tym właśnie kwestiom. Na trudne z pozoru pytanie jak żyć aby być zdrowym odpowiedź jest banalnie prosta. Trzeba przede wszystkim prawidłowo odżywiać się i być aktywnym fizycznie. Można i należy robić także inne rzeczy prozdrowotne (np. eliminować uzależnienia) ale te dwie sfery są najważniejsze i one w gruncie rzeczy decydują o powodzeniu. Jeżeli chcielibyśmy tę myśl wyrazić w formie jakiejś normy - recepty to można ją zapisać wzorem :
Bilans energetyczny + 3x30x130

Wzór ten zaleca, aby odżywiać się tak, by nie naruszać zasady bilansu energetycznego, czyli spożywać tylko tyle ile organizm zużywa. Jeżeli mamy stały bilans energetyczny dodatni tzn. ciągle spożywamy więcej niż organizm jest w stanie zużyć, nieuchronnie grozi nam to nadwagą, potem otyłością a także wzmożonymi kłopotami metabolicznymi i różnymi chorobami cywilizacyjnymi (choroby układu krążenia, osteoporoza, bóle odkręgosłupowe, cukrzyca i wiele innych). Jeżeli chcemy być bardziej perfekcyjni poszerzamy pierwszą część recepty : bilans energetyczny + mniej tłuszczów zwierzęcych, więcej jarzyn i owoców.

Druga część wzoru mówi nam o normie aktywności fizycznej : Zasada 3 x 30 x 130 oznacza, że każdy dorosły człowiek powinien conajmniej trzy razy w tygodniu poddać swe ciało wysiłkowi tak aby nieprzerwanie przez 30 minut serce biło w częstotliwości 130 uderzeń na minutę. Istnieje interesująca ścisła zależność pomiędzy dwoma częściami wzoru. Jeżeli człowiek realizuje systematycznie zalecenia dotyczące normy aktywności fizycznej to może jeść niemal wszystko, choć oczywiście lepiej aby dotrzymywał zasad żywieniowych wymienionych powyżej. Nie ma zaś takiej zależności odwrotnej i przestrzeganie zasady bilansu energetycznego nie zwalnia nas od potrzeby utrzymania wysokiej aktywności fizycznej. W każdej kompozycji zasad zdrowego stylu życia systematyczny ruch jest najważniejszy. Jest on nie tylko pojedynczym, swoistym czynnikiem wspomagania rozwoju i warunkiem zdrowia, ale spełnia też rolę katalizatora bo wzmacnia znacząco efekty działań prozdrowotnych podejmowanych w innych dziedzinach, w tym przede wszystkim w zakresie żywienia, ale ma także istotny wpływ na naszą kondycję psychiczną i intelektualną. Problem jednak w tym, że choć większość z nas dobrze o tym wie, to tylko nieliczni potrafią tak zorganizować swe życie, aby tych elementarnych zasad przestrzegać. Trzeba zatem wciąż podejmować wysiłki edukacyjne i motywujące, aby wzrastała liczna tych którzy "chcą chcieć". I to jest zamysł i cel programu "Trzymaj formę", który w całości publikujemy w tym numerze. Zamieszczamy też wiele innych materiałów wspomagających. Za Świętym Augustynem mówię zatem : "bierz to i czytaj " dodając od siebie... i stosuj.


Zbigniew Cendrowski
Redaktor Naczelny
www.lider.szs.pl
lider3000@poczta.onet.pl

Copyright 2000 - 2005 Miro International Pty Ltd. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Mambo jest wolnym programem dostępnym na warunkach licencji GNU/GPL.
Polska adaptacja: © APW ZWIASTUN - Mambo - Polska Grupa Robocza. Wszystkie prawa zastrzeżone.