Adres: 05-504 Henryków Urocze, ul. Wschodnia 8 E-mail: lider3000@poczta.onet.pl Tel/kom: 502 895 882

Szukaj
Wprowadź słowa:
piątek, 06 grudzień 2019
Start arrow Artykuły wstępne arrow Rok wydania 2006 - artykuły wstępne arrow LIDER 4/2006 - Artykuł wstępny
LIDER 4/2006 - Artykuł wstępny Drukuj E-mail

Drodzy czytelnicy

Czy zapowiedź utworzenia Narodowego Instytutu Wychowania (niezależnego od Ministerstwa Edukacji i Nauki) to dobra wiadomość dla tych wszystkich, którzy tak jak Lider, upominali się w ostatnich latach o wzmocnienie funkcji wychowawczych szkoły ? Czy Instytut taki może dokonać w tym zakresie jakichś istotnych zmian ? Czy instytucjonalizowanie idei to dobre rozwiązanie ? Czy dostatecznie wykorzystywane są już dostępne instrumenty wychowawcze ? Takich pytań można postawić wiele, jak też można zgromadzić wiele argumentów za i przeciw. Można też przyjąć postawę wyczekiwania : "pożyjemy zobaczymy", lub "jak nie spróbujemy to się nie przekonamy". Przyjmijmy na razie ten projekt za chęć zrobienia czegoś konkretnego. Ważniejsze jednak od powoływania jakichś struktur wydaje się wyraziste ustalenie systemu wartości, o które nam w procesie wychowania chodzić może. Kiedy zastanawiałem się nad zapisem jakiegoś katalogu norm, zasad, wydało mi się najstosowniejsze sięgnięcie do źródeł tj. zapytanie najwybitniejszych myślicieli i moralistów jakie pryncypia powinny poprzedzić takie zamysły ? Jakie podstawowe zasady powinny stanowić fundament wychowania ? : Starałem się by te najszlachetniejsze i najmędrsze myśli z różnych pochodziły szuflad. Obszerniejszy komentarz byłby niestosowny. Dodam jedynie, że myśli te stanowiły motta do różnych numerów Lidera :

Podstawowa wiedza o człowieku bierze początek ze zdziwienia, jakie budzi w nim kontemplacja tego co stworzono...,Bez zdziwienia człowiek popadłby w rutynę, przestał by się rozwijać i stopniowo stawałby się niezdolny do życia naprawdę osobowego (Jan Paweł II) Prawdę mówiąc, doskonałość nie jest rzeczą ludzką. Jest to meta do której wszyscy dążymy, ale do której nikt nie dochodzi (Jędrzej Sniadecki) Intelektualiści są odpowiedzialni za dbałość o to, by ich koncepcji nie wykorzystywano dla niecnych celów (Steven Pinker)

Trzy razy pomyśl, potem zrób, a wyda czyn owoce, nie będzie tylko próbą prób, trzy razy pomyśl potem zrób.

Dobrze się przedtem w sobie skup, zbierz siły swe i moce - trzy razy pomyśl, potem zrób a wyda czyn owoce (Remigiusz Kwiatkowski )

Wszystkie programy nauczania i wychowania winny być inspirowane ideą, że naczelną wartością jest życie i zdrowie człowieka (Julian Aleksandrowicz ) Nie mów mi jakim mam być, pokaż mi jakim jesteś, a chętnie pójdę za Tobą (Zasłyszane ) Pesymista narzeka na wiatr. Optymista myśli, że uda mu się go zmienić. Przywódca (Lider) ustawia żagle (J.C. Maxwell)

Życie jest wyzwaniem. Zmierz się z nim ! (Matka Teresa) Ideał doskonałości moralnej jest nie tylko użyteczny, ale w wychowaniu niezbędny (Leszek Kołakowski)

I znaleźli się filozofowie, którzy pochwalili wszystko co wymyślili królowie (Adam Mickiewicz)

Reprezentant całego państwa reprezentować musi nie tylko piękno lecz i brudy, nie tylko siłę, lecz i tchórzliwą bezsilność, nie tylko cnotę lecz i zbrodnię (Józef Piłsudski) Każdy człowiek i każda instytucja mniejszymi nakładami i inwestycjami może stworzyć większą wartość i uniknąć start mniejszym wysiłkiem (Richard Koch)

Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek (Albert Einstein)

Miłujmy ludzi nie pytając, za co ich musimy miłować. Całą rzecz w tym, by nasza miłość obywała się bez pytań o nagrodę i cenę (Ks.Józef Tischner)

I nie ubierajcie prawdy w fałsz ! i nie ukrywajcie prawdy (Koran )

Zrzekamy się obłudnej tęsknoty do dzieci doskonałych (Janusz Korczak)

Zawsze tęskniłem do człowieka, który by był twardy, jasny i czysty, a patrząc na człowieka, jakim jest, odwracałem oczy ze wstydem i odwracałem oczy od siebie, bo byłem do niego podobny (Czesław Miłosz)

Tylko głęboki wybuch dobra zwyciężającego zło może wywołać następnie łańcuch przemian, które stopniowo odmienią świat (Papież Benedykt XVI)

Kiedy czyta się takie teksty trudno nie dojść do podejrzenia, że w trudzie wychowawczym pomysł powołania Narodowego Instytutu Wychowania to droga najłatwiejsza. Wypełnienie jego działalności wielką myślą moralną to zadanie niemal nie do wykonania. Ale trzeba próbować.

Redaktor Naczelny
Zbigniew Cendrowski
Lider3000@poczta.onet.pl
www.lider.szs.pl


Copyright 2000 - 2005 Miro International Pty Ltd. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Mambo jest wolnym programem dostępnym na warunkach licencji GNU/GPL.
Polska adaptacja: © APW ZWIASTUN - Mambo - Polska Grupa Robocza. Wszystkie prawa zastrzeżone.