Adres: 05-504 Henryków Urocze, ul. Wschodnia 8 E-mail: lider3000@poczta.onet.pl Tel/kom: 502 895 882

Szukaj
Wprowadź słowa:
środa, 11 grudzień 2019
Start arrow Artykuły wstępne arrow Rok wydania 2004 - artykuły wstępne arrow LIDER 3/2004 - Artykuł wstępny
LIDER 3/2004 - Artykuł wstępny Drukuj E-mail

Drodzy czytelnicy

Mamy powoli narastający ale strategicznie groźny kryzys systemu wartości, który zawsze jest podstawą i natchnieniem dla wychowania. Rodzina, szkoła, różne środowiska, elity. Wszędzie widzimy jakieś groźne procesy i zaniedbania. Ulegliśmy złudzeniu, że demokracja to taki samograj. Wystarczy, że jest. Ale demokracja, jak ją niektórzy pojmują, to nie tylko wolność. Demokracja ma także wpisany w swój system taką klapę bezpieczeństwa jaką jest odpowiedzialność. Sama wolność bez odpowiedzialności jest anarchią i dżunglą w której preferencje zyskują te cechy które mamy od natury, w kąt idą te, które tylko gatunek ludzki wykształcił, i które mieszczą się w pojęciu kultury. (genetyka i memetyka). Z dużym uproszczeniem można powiedzieć, że nasze gatunkowe życie biegnie pomiędzy Scyllą natury a Charybdą kultury. Trudne współdziałanie : genetyka – memetyka. Natura jest nam dana, kulturę tworzymy sami i nie zawsze jest to kultura dobra. Demokracja tylko pod rządami natury to bezpardonowa walka o terytorium, o pożywienie i prawo do przekazywania swych genów, to gromadzenie dóbr za wszelką cenę, często kosztem innych, skłonność do luksusowej konsumpcji, gdy tak wiele biedy wokoło, to możliwość zapewnienia swemu potomstwu najlepszych warunków do zajęcia wysokiej pozycji w życiu. Wybitny etolog Konrad Lorenz mówi o człowieku „całe zwierzę i coś jeszcze”. Natura to przede wszystkim „całe zwierzę”. To niezwykle potężny, naturalny mechanizm postępu i możliwość wykorzystania wielkiej potęgi ludzkich zdolności. Tak często pokazujemy demokrację – jako wielką możliwość wszelkiego postępu. Taka demokracja to jednak także eliminacja słabszych, nierówność w dostępie do wszelkich dóbr, możliwość stanowienia praw i egzekwowania ich w interesie dominujących elit, to Frommowskie : „Być by mieć”. Paradoks polega na tym, że w pewnym sensie to właśnie tak przejawiające się prawa natury i kult prawa własności, mogą w związku z kumulacją dóbr, rozwojem nauk i postępem technicznym tworzyć możliwości do rozwinięcia drugiego skrzydła ludzkości - kultury. Zagrożenie dla ludzkości pojawia się wtedy gdy prawom natury (czytaj nieskrępowanego rozwoju rywalizacji) przypisuje się wszelkie możliwości sprawcze. Wtedy pojawiają się takie totalitarne systemy jak faszyzm. Nieco inaczej było z komunizmem. U jego początków uwierzono, że można stworzyć system powszechnej równości poprzez zaprzeczenie prawom natury. Bardzo szybko w takich systemach i wielu ich odmianach na całym świecie pojawiają się ludzie w sposób zbrodniczy panujący nad ludzkimi namiętnościami. Dziś analizując losy takich systemów mówimy, że często w najpiękniejszych teoretycznie konstrukcjach kryje się zalążek zbrodni. Niedawno Papież odniósł się do takich problemów mówiąc, że życie ludzkie jest splotem miłości i nienawiści. Jest oczywiście niezwykle cieniutka nitka która umożliwia ludzkości rozwój przez związanie wpływów na los człowieka i natury i kultury. Bowiem tylko człowiek, który nie tylko wie, ale „wie, że wie”, może przez potęgę swego rozumu tworzyć taką kulturę, która poprzez wiedzę wykorzysta prawa natury dla dobra ludzkości, nakładając im niezbędne ograniczenia, oraz tworząc i utrwalając pozytywne systemy wartości. Musimy też wiedzieć, że w najszerszym rozumieniu pojęcia kultura, a o takim tu mówimy, to nie tylko dobro, które człowiek tworzy ale także i zło, które swą działalnością wyzwala. Często człowiek tworzy dobro we własnym interesie. I to jest klucz do zrozumienia tego co Papież miał na myśli mówiąc o „splocie miłości i nienawiści”. Zrozumiemy, że kultura nienawiści rodzi się łatwo a kulturę miłości musimy w trudzie tworzyć sami (Kochaj i rób co chcesz – to Św. Augustyn).To czym jesteśmy zadbała natura, o to kim będziemy musimy zadbać sami. W następnych numerach dalszy ciąg rozważań z coraz większymi przybliżeniami do naszego codziennego życia.

Zbigniew Cendrowski
Redaktor Naczelny
E-mail : Lider3000@poczta.onet.pl
www.lider.szs.pl


Copyright 2000 - 2005 Miro International Pty Ltd. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Mambo jest wolnym programem dostępnym na warunkach licencji GNU/GPL.
Polska adaptacja: © APW ZWIASTUN - Mambo - Polska Grupa Robocza. Wszystkie prawa zastrzeżone.